En kostnad är en så kallad periodiserad utgift. Det är alltså en utgift som redovisas i den period som den har använts. En annan definition är också att en kostnad är värdet av de förbrukade resurserna under en viss period. En del resurser kan förbrukas på en gång medans andra förbrukas i en långsammare takt. Maskiner, bilar och byggnader är resurser som förbrukas långsamt.
Kalkylmässiga och bokföringsmässiga kostnader
De kostnader som inkluderas i den externa redovisningen brukar kallas för bokföringsmässiga kostnader. De kostnader som inkluderas i en produktkalkylering brukar istället kallas för kalkylmässiga kostnader. Det skiljer en del mellan dem eftersom den externa redovisningen är styrd av lagar som ska följas samt rekommendationer som bör följas.
Oftast överensstämmer både de kalkylmässiga och de bokföringsmässiga kostnaderna. Om de inte gör det kallas det för bokföringsmässiga merkostnader, alltså kostnader som bara kan finnas i den externa redovisningen. På samma sätt kallas det för kalkylmässiga merkostnader för de kostnader som bara finns i kalkyleringen. Genom att titta på värdering, urval och periodisering kan man särskilja dessa. Värdering är hur dessa kostnader bör värderas, urval är de kostnader som ska vara med och periodisering är den behandling av poster i en förbestämd tidsdimension.
Samkostnader och särkostnader
Samkostnader är kostnader i bolaget som uppstår gemensamt av antingen två eller fler kalkylobjekt i en så kallad kalkylsituation. Exempelvis, en bank kanske erbjuder flera olika tjänster men har en gemensam kostnad för själva lokalen. Den här kostnaden är då en samkostnad.
Särkostnader för bolaget är då när de uppstår i en speciell kalkylsituation av ett så kallat givet kalkylobjekt. Exempelvis kan det vara att en kundorder ska framställas. Detta gör att materialkostnaden är en särkostnad eller också lönekostnader i ett konsultbolag. De här kostnaderna är unika och skiljer sig från andra kostnader i bolaget.
Rörliga och fasta kostnader
Rörliga kostnader är de kostnader som förändras när verksamhetsvolymen ändras. Exempelvis produktion eller försäljning av bolagets produkter. Fasta kostnader däremot stannar oförändrade oberoende av volymen på verksamheten.
Rörliga kostnader brukar delas in i tre olika grupper:
Fasta kostnader brukar delas upp i fyra olika grupper:
Kostnad på engelska
Cost, expense